vaartcvba

Weet je even niet meer hoe je alles aan moet pakken in je werk en je privésituatie? Wil je meer uit jezelf, je werk en je leven halen? Meer geluk in en grip op je leven? Breng dan vaart in je leven.

Hoe breng je vaart in je leven?
Soms heb je even een boost nodig. Je zit in een dip en raakt er niet zomaar uit. Iets zit je in de weg, maar je weet niet precies wat. Het helpt je in ieder geval niet om je doelen te bereiken. Sterker nog: het belemmert je doelen alleen maar. Wat jij dan nodig hebt is een krachtige impuls om weer verder te kunnen en alles weer vol goede moed aan te pakken, maar hoe doe je dat? Waar haal je dat duwtje in de rug vandaan, zodat je jezelf weer goed kunt sturen en weer lekker in je vel komt te zitten?

Motivatie
Hoe breng je opnieuw vaart in je leven? Iedereen maakt in zijn of haar leven wel eens een periode mee waarin het allemaal wat tegen zit. Op je werk gaat alles niet zoals je had gepland. Je zit bijvoorbeeld al maanden te wachten op die promotie. Jou werd immers verteld dat je wel een goede kans maakte om hogerop te komen. Maar helaas, gaat net die onuitstaanbare collega van je ervandoor met die gewilde kans. Dan baal je natuurlijk enorm. Je denkt bij jezelf: ‘’waarom zou ik nog mijn best doen?’’ Je raakt je motivatie een beetje kwijt. De vraag is alleen: hoe krijg je die weer terug? Ook in je privéleven zijn er wel eens van die momenten dat het allemaal niet zo lekker loopt. Je bent zo druk geweest met werk de afgelopen tijd dat je bijna geen tijd meer over hebt voor je familie en vrienden. En het is best logisch dat zij, nu je weer wel tijd over hebt, even geen tijd meer voor jou hebben. Het kan ook zo zijn dat je op bepaalde momenten zoiets hebt van: waar doe ik het allemaal voor? Je hebt op zich wel een goede baan, gezellige vrienden en leuke hobby’s, maar toch heb je het gevoel dat er iets mist. Het gaat je niet snel genoeg. Je hebt een beetje meer pit nodig. Iets nieuws, een verandering.

Therapie
Het kan voorkomen dat je het niet redt in je eentje en zelfs niet met de hulp van familie, vrienden of kennissen. Het is dan altijd mogelijk therapie te volgen. Het doel van therapie is om cliënten weer sterker te maken. Wanneer er in het vervolg weer eens iets tegenzit, heb je een groter incasseringsvermogen en kun je beter functioneren. Je weet immers hoe je hiermee om moet gaan. Cognitieve gedragstherapie richt zich op beide onderdelen. Met gedragstherapie wordt vooral geprobeerd gedrag te veranderen en het daarmee verband houdende gevoel. Cognitieve therapie richt zich vooral op de manier van denken en de invloed hiervan op je gevoel en gedrag. Zijn je gedachten wel realistisch genoeg? Zijn ze ook zinvol? Door middel van therapie worden deze vragen beantwoord en waar nodig ook gewijzigd. Zo ben je snel weer back on track.